- В София, Икономика на преживяванията, Събития

Асинхронно преживяване в НДК и защо трябва да се чете за Икономиката на преживяванията

Реших да не оставя нещата само на постове в Instagram и Facebook, а да напиша за асинхронното си преживяване, в Националния дворец на културата, накратко НДК, според теорията за Икономиката на преживяванията, след ремонта, след Европейското председателство, след назначаване на новото ръководство или не знам след какво още.

Бързам да припомня, че теорията за Икономиката на преживяванията е на Джеймс Гилмор и Джоузеф Пайн. (Все ми иде да напиша Дейвид Гилмор и Джоузеф Файнс 😊). Те са успели да картографират преживяванията на хората, когато посещават някое място и призовават бизнесът да се замисли сериозно по тази тема. Дори са създали професия Chief Experience Officer. Толкова е важно според тях да се направи добър стейнджинг[i] и мениджмънт на преживяванията, че директорска позиция на най-високо ниво е нужна вече. Те дори

…твърдят че „the greatest opportunity for value creation resides in staging experiences.”, което ще рече, че най-големите възможности за генериране на ценност е в постановката на преживяванията.[ii]

Диаграма на преживяванията, Джоузеф Пайн, Джеймс Гилмор
Диаграма на преживяванията, Джоузеф Пайн, Джеймс Гилмор

 

 

В тази таблица се вижда какви типове преживявания имат клиентите на дадено място. Те се движат по двете оси активно-пасивно, абсорбиращо-потапящо.

Повече за това можеш да прочетеш в статията ми

Икономиката на преживяванията в действие на готварския курс с шеф Хайнц фон Холцен на остров Бали- Част 2 и

Икономиката на преживяванията в действие с готварския курс на шеф Хайнц фон Холцен на остров Бали- Част 1

Както винаги ,повод да посетя Националния дворец на културата беше концерт. Отидох с коледно настроение и нагласа да слушам хубава, популярна класическа, оперна, оперетна музика. Точно тези ми очаквания бяха добре посрещнати,  но за това ще пиша след малко, за да има хубав завършек статията.

Личи си, че в НДК ремонт е правен. Бели плочки, ама някак стоят неестествено.

В пространствата около залите бяха изоставени конструкции на някакви павилиони, които или се сглобяваха или разглобяваха през деня и беше неугледно. А можеха да са покрити с платна с весели реклами, коледни мотиви, да се подари едно приятно естестко преживяване на посетителите и т.н.

Аз бих предложила тези скелети на павилиони да са покрити с бели платна и хората да рисуват по тях с тебешири, флумастери, пастели. Ще има интересни надписи и рисунки, сигурна съм.

Ама това може да им се струва сложно по Кристовски на завеждащите този ресор.

Алилуя- и в тоалетната е направен ремонт. Огромни пространства. Само че усетих асинхрон- просторни коридори в контраст с много тесни кабинки. Можеше по 10 см поне да вземат малко от коридорите за кабинките. Но като цяло, не е тягостно като преди и човек може да си оправи грима необезпокояван на отделни огледала за тази цел.

На партер видях интересна инсталация, призоваваща към рециклиране. Ама там, до струпаните конструкции без малко да я сбъркам с част от ремонтни дейности. Едвам успях д снимам инсталацията без да се виждат шкафовете и кофите до нея. Само че, тогава не мислех, че ще напиша тая статия. Трябваше да снимам всичко.

За презентацията е нужен JavaScript.

За пореден път водехме децата с нас. Окултуряваме ги, така да се каже, от ранна детска възраст. Гледаме да посеем у тях чувство за естетика, любов към класическата музика, усещане за добър музикален стил. Да могат да отличават еднодневката от стойностното в музиката- във всичките й жанрове (и на рок, и джаз концерти ги водим).  Караме ги да се обличат за концерт като за празник. Празник, ама с тия скелети на павилиони малко ни е асинхронно.

Преди концерта на всички ни се пиеше вода. Тръгнах да търся. Първо, беше проблемно да изляза от залата, след като вече съм влязла. Може да са си прави хората. Обаче един човек се смили и ме пусна, оставяйки билета си при него, за да знае кого е пуснал навън, да не влезе друг или нещо такова.

И като тръгнах да обикалям…. Щях да закъснея за концерта ,при все че 30 мин. по-рано отидох. Няма бюфети, откъдето да си купиш напитка или снакс. Тия „отживелици“ само в операта, музикалния театър и Арената са се минали да ги предлагат. В Софийска опера даже с вино с мехурчета можеш да се поглезиш. В Народен театър „Иван Вазов“ можеш да се сгрееш с уиски, ако си намързнал отпред на вятъра да чакаш компанията за представлението. В Арена Армеец освен безалкохолни има бира, уиски, водка, пуканки, представете си, ядки. Но не, НДК е над тези неща. Що ще правят на хората удобства и кеф. Да си дават парите за култура и да не консумират друго, че да са им по-чисти преживяванията. Ако много си заприпадал за напитка, сложили са по 2 вендинг машини на етаж (там етажите са сигурно по декар). Само че има един проблем. Не ги зареждат с най-насъщното- вода. В нито една машина нямаше вода. Не разбрах дали беше свършила или никога не е имало. Ще кажеш, ами отиди в тоалетната и пий. Е да, ама така правехме едно време. Сега нито знаеш колко е чиста там водата, какви са тръбите, а и някак си вече не постъпваме така. Имаше много дечица и възрастни хора на представлението. Всички те бяха оставени без възможност да се хидратират. Едно дете плака в залата, може и от жажда да е било.

Не знам как да обясня на мениджърите, че осигурявайки нормален достъп до вода на клиентите, ще спечелят- просто трябва да поставят повече вендинг машини, да ги зареждат редовно, защо пък да не организират бюфет при събития, на коктейлни маси, както правят по другите места. Така стейджингът на клиентското преживяване ще е добър и доходоносен.

За презентацията е нужен JavaScript.

Иначе, поне електронни билети човек може вече да си купи по нормален начин за представления в НДК. Преди това беше доста неприятно изживяване с една лошо мениджирана платформа. Сега си имат собствена и продават също през още една друга, която се справя малко по-добре от останалите налични.

Vienna Classic Orchestra създадоха страхотно настроение с чувство за хумор и хубава музика.

Имаше българин измежду музикантите, който поздрави публиката и помогна на диригента с превода. Чухме най-доброто от Кармен, Травиата,  Масне, Виенска кръв, Прилепа и изобщо фамилията Щраус беше добре представена. Завършихме традиционно с Радецки марш с бурното участие на публиката. Клиентското преживяване във връзка със случващото се на сцената беше хем потапящо, хем активно. Естетското наслаждение на музиката премина в бягство от действителността и това беше чудесно.

Искаше ни се да има програма или поне сет-листа разпечатана за публиката, но това организаторите от ArtBG бяха спестили. Иначе щяхме да имаме и образователно преживяване- да се ограмотят незнаещите какво слушат. Аз нямам този проблем, защото познавам добре изсвирените произведения, но какво правим с всички останали в залата? Можеха децата ми сами да четат в листата какво се изпълнява в момента, вместо да шушукаме непрекъснато и да им обяснявам.

Джоузеф Пайн и Джеймс Гилмор казват да се премахнат всички негативно влияещи кукички за вниманието на клиента. Липсата на сет листа, на вода, на чисти и добре подредени площи пред залата на концерта са от огромно значение за цялостната нагласа.

А изпълнителите дори не подозират за тези неугледни неща на техните представления, на които си раздават цялата енергия и сърце.

Още една интересна подробност. Пак в полза на изпълнителите на сцената. Диригентът не ни забрани използването на телефони. Снимахме на воля, споделяхме, защото тази световна музика трябва да е достъпна за колкото се може повече хора.  Това направи преживяването ни активно. Споделям я и с теб, с пожелания за хубави празници и светлина в душата. Точно така, светлина пораждат тези произведения, става ти леко и приятно от тях.

 

[i] Staging- постановка като в театър, според Гилмор и Пайн, постановката на клиентските преживяванията е от съществено значение за бизнеса.

[ii] Pine II, B. Joseph, Gilmore, James, The Experience Economy, Harvard Business Review Press. Kindle Edition. Пайн, Джоузеф, Гилмор, Джеймс, Икономиката на преживяванията, обновено издание Harvard Business Review Press, Kindle

 

Какво мислиш за това?

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.